Bloodmoon - Supportforum

Go Back   Bloodmoon - Supportforum > Old Swedish forum > The old Swedish forum (read only!) > Spel & Support > Hjälp & Frågor

Notices

Thread Tools Display Modes
Old 03.12.2011, 08:56   #1
superkevin1235
Junior Member

Default roedel

hoi ik ben superkevin1235
als je interessen hebt in onze clan voeg je dan
toe bij deze roede hungrywolves

je moet aan de volgende eisen vol doen
- je moet minmaal level 10 zijn
- respect voor de wolven van de roedel
- je moet trouw zijn aan deze roedel
- en je moet per week 500 goud doneren
superkevin1235 is offline  
Old 16.12.2011, 12:43   #2
Lord Grimjow
Junior Member

Lord Grimjow's Avatar

Thumbs up Spelguide - Bloodmoon

Efter att ha sett en del frågetecken dyka upp i spelet samt på forumet tänkte jag att jag kan hjälpa till genom att skriva denna spelguide för att underlätta för nyare spelare.

Innehåll:

§ 1 - Karaktär
§ 2 - Meddelanden
§ 3 - Klan
§ 4 - Topplistan
§ 5 - Slott
§ 6 - Arena
§ 7 - Gömställe
§ 8 - Världskarta
§ 9 - Vapenbutik / Laboratorium
§ 10 - Dödsgrävare

-------------------------------

§ 1 - Karaktär

Denna sida består av:
  • Profilbild, går att ändra genom att klicka på bilden
  • XP-mätare, visar nuvarande nivå, samt hur långt du har kvar till level-up
  • Totalt Skydd, Skölden brevid ditt vapen visar ditt totala skydd. Denna summan är det sammanlagda skyddet från din utrustning.
    Ju högre skydd din utrusning ger desto mindre skada tar du från motståndare.
  • Utrustning, du har 9 olika platser för utrustning samt en ryggsäck med 4 platser
    • Skydd: Hjälm, Kropp, Handskar, Skor och Bälte
    • Smycken: Halsband, Ring och Talisman(?)
    • Vapen: Valfritt val av vapen, alla klasser kan använda samma typ
  • Stats, dina egenskaper som påverkar hur stark din karaktär är. Dessa kan uppgraderas för guld och blir dyrare för varje poäng.
    • Styrka, avgör hur hög skada du gör.
    • Smidighet, avgör hur mycket du träffar/duckar ditt motstånd.
    • Viljestyrka, innan en strid börjar får den med högst viljestyrka en extra skada på motståndaren.
    • Fysik, avgör hur mycket liv din karaktär har.
    • Karisma, påverkar ditt inflytande, det anses som en förhandlingsbonus i affären så att utbudet blir billigare, samt det används även i klanen för uppgraderingar.
  • Prestationer, det finns olika prestationer som när uppnådd på vissa nivåer ger en bonus på dina stats.
    • Strider, hur många strider som du har vunnit i Arenan
    • Historia, hur många huvuduppdrag på du har avklarat på Världskartan.
    • Ära, hur mycket ära du haft som mest i Arenan.
    • Uppdrag, hur många uppdrag du har avklarat i Slottet.
    • Arbeta, hur många timmar du arbetat hos Dödsgrävaren
  • Brygder, drycker som effektivt förbättrar din karaktär och ditt spelande. Deras effektivitet varar i 7 dagar.
    Dricks flera av samma dryck förlängs tiden. När effekten går ut på motsvarande brygd kan ses på din karaktärsida.
    • Erfarenhetsbrygd, ger 25% mer XP från uppdrag.
    • Snabbhetsbrygd, minskar uppdragstiden med 50%
    • Maktbrygd, ökar alla dina egenskaper med 10%
    • Brygd för evigt liv, ökar din livskraft med 25%
    • Tillskott, ökar din uthållighet med 20 poäng/intag. Max intag är 10st. Du gör av med 1 tillskott var 3:e timma.
      • Vampyr, kallas "Låtsasblod".
      • Varulv, kallas "Kött".
      • Jägare, kallas "Adrenalin".
  • Uthållighet, krävs för att strida i arenan eller göra uppdrag i slottet. Mätare återställs vid midnatt eller med hjälp av tillskott.
    • Slott: Det kostar 1 uthållighetspoäng per minut. T ex: 10 minuters uppdrag = 10 uthållighetspoäng.
    • Arena: Det krävs 1 uthållighetspoäng för att strida i arenan. Man kan vinna upp till 10 uthållighetspoäng i arenan per dag (1 per strid).

§ 2 - Meddelanden

Detta är din personliga brevlåda. Här kan du:
  • Läsa inkomna brev från spelare samt se klaninbjudningar.
  • Skriva/Svara på brev till andra spelare.

§ 3 - Klan

Här finns en del information som är bra att veta, då klanen har en stor betydelse för hur stor och stark karaktär du kommer få.
OBS! Man kan inte blanda flera raser i en och samma klan!
Det omfattar:
  • Klanbeskrivning, presentation av klanen, här kan till exempel krav och regler m.m skrivas för medlemmarna snabbt ska kunna se om något ändrats. Även synlig för utomstående. Scrollbar med mushjulet.
  • Rank, Det finns 4 olika ranker för klanmedlemmar
    • Klanledare, Högst rank man kan uppnå. Det finns bara en klanledare.
    • Rådsmedlem, ger dubbelt inflytande till klanen, kan utse hedersmedlemmar, starta attacker, uppgradera, ändra klanbeskrivning, bjuda in/sparka medlemmar.
    • Hedersmedlem, över vanlig medlem, har inga behörigheter
    • Medlem, nya medlemmar, lägst i rank, har inga behörigheter.
  • Medlemslistan, klanen har en gräns på 25st medlemmar. I underkant finns en del kommandon för ledningen:
    • Bjud in, används för att bjuda in en spelare till klanen.
    • Profil, markera ett namn i listan och tryck här för att komma till spelarens karaktärprofil.
    • Uteslut, markera ett namn i listan och sparka denna ur klanen.
    • Befordra, markera ett namn i listan och tryck för att ge personen en högre rank.
      OBS! Ranken går från Medlem-Hedersmedlem-Rådsmedlem. För att sänka en spelares rank måste denna först befordras till Rådsmedlem för att sedan utses till Medlem.
    • Utse Ledare, markera ett namn i listan och tryck för att utse en ny ledare. Kan endast göras av nuvarande ledare.
  • Donationer, kan ges av medlemmar i klanen för uppgraderingar. OBS! Det går inte att ta tillbaka donationer. Vid nivå 25 kostar uppgraderingar även blodstenar.
    • Guld, /gold * -donera valfri summa guld.
    • Blodstenar, /blood * -donera valfritt antal blodstenar.
    • Inflytande, kan delas till klanen 1 gång per dag. Du förlorar inte personligen något inflytande.
  • Uppgraderingar, det finns 3 olika uppgraderingar i klanen. Dessa kostar inflytande och guld att uppgradera. Vid nivå 30(?) kostar dessa också blodstenar.
    Uppgraderingarna och deras bonusar är:
    • Fort, ökar din livskraft med 1% per nivå.
    • Skatt, ökar guldet du får från uppdrag med 1% per nivå.
    • Bibliotek, ökar XP du får från uppdrag med 1% per nivå.
  • Klanstrider, namnen i medlemslistan blir röda när en strid är bokad, vita namn betyder att de medverkar i striden.
    Brevid svärdet/skölden står normalt en text om en klanattack eller ett försvar är igång.
    Det finns 2 typer av klanstrider:
    • Attack, kan bokas av Ledare/Rådsmedlem 1 gång om dagen, för att medverka klickar du på svärdet över chatrutan i klanen.
    • Försvar, det verkar som om man är automatiskt med i en försvarsstrid. Man behöver inte klicka någonstans för att medverka..

§ 4 - Topplistan

Topplistan är ett rankingsystem för spelare och klaner. Här kan du även söka efter en specifik klan eller spelare.
Det omfattar:
  • Karaktär Ranking, kan se ranking och söka/bläddra bland spelare när man klickar på Karaktär, upp i vänstra hörnet i topplistan.
  • Klan Ranking, kan se ranking och söka/bläddra bland klaner när man klickar på Fraktioner, upp i högra hörnet i topplistan.

Man kan även filtrera topplistan så att endast en särskild ras är synlig.
    Detta görs genom att trycka på valfri ras-symbol i mitten.

§ 5 - Slottet

Här väljer du och gör dina uppdrag för guld och XP. Alla uppdrag varierar i längd och hur mycket du tjänar.
OBS! Kom ihåg att en snabbhetsbrygd förkortar denna tid med 50%!
Varje avklarat uppdrag ger dig +5 ära på karaktärrankingen i topplistan.
Ibland kan man även få en bonus på ett uppdrag, vilket visas innan uppdraget accepteras:
  • 1 Blodsten
  • 1 Utrusning
  • 1 Smycke
  • 1 Vapen
  • 1 Brygd

§ 6 - Arenan

Här kan du slåss mot 10 förutvalda spelare, det är 5st placeringar över, samt 5st placeringar under dig i rankingen. Det går inte att utmana någon från sin egen ras.
Dessa förutvalda spelare ger dig +1 uthållighetspoäng vid vinst, eller -1 uthållighetspoäng vid förlust.
När en spelare attackerats blir namnet rött, vilket betyder att fler uthållighetspoäng ej kan tjänas från denna spelare fram till midnatt.

Du kan strida i arenan 1 gång var 15:e minut, eller betala 1 blodsten.
Vad man kan vinna i arenan är:
  • Ära, är allt som räknas i rankingen. Mest ära ligger högst. Beroende på spelaren ger en vinst olika mycket ära. För stor levelskillnad ger ingen ära.
  • Uthållighet, för att kunna slåss i arenan behövs 1 poäng i uthållighet.

§ 7 - Gömställe

Här kan du uppgradera ditt hem till ett mer modernt och snyggare ställe.
För att uppgradera behöver du förbättringspoäng som du tjänar från huvuduppdrag (tror jag).
(Exakt hur och när man får förbättringspoäng är jag inte helt 100%.)

Här står även personen du ska gå till när du har klarat ditt nuvarande huvuduppdrag på Världskartan.

§ 8 - Världskarta

Här gör du dina huvuduppdrag som ges ut av personen du får besök av i Gömstället.
För detaljer om vilka bossar du möter och när, klicka här!

§ 9 - Vapenbutik / Laboratorium

I Vapenbutiken kan du köpa;
  • Utrustning: Hjälm, Kroppsskydd, Handskar, Skor, Bälte och Vapen.
I Laboratoriet kan du köpa:
  • Smycken, Halsband, Ring och Talisman
  • Brygder, dessa kostar guld och 5 blodstenar. Effektiva i 7 dagar.
  • Drycker, dessa kostar guld och ger +1 permanent stat på motsvarande egenskaper.

Det finns olika typer av utrustning, vapen och accessoarer:
  • Common, 1-2 stats, kostar endast guld.
  • Uncommon, 2 stats, kostar guld samt 1-10 blodstenar.
  • Epic, 3 stats, kostar guld samt 25 blodstenar.

§ 10 - Dödsgrävare

Här kan du arbeta för guld när du till exempel ska sova, jobba eller har slut på uthållighet och inte kan göra mer uppdrag.
OBS! Avbrutet arbete resulterar med att du inte får något guld alls!

-------------------------------

Hoppas denna guide hjälper er att förstå grundfunktionerna i spelet.
Något du tycker bör ligga med i denna guide?
Kontakta mig i ett PM här på forumet.

Mvh,

Lord Grimjow
The Syndicate
Old 16.12.2011, 13:20   #3
RokiG
Member

grym guide!:az:
RokiG is offline  
Old 17.12.2011, 00:59   #4
Riggowar
Member

Jättebra guide Grim. Enda saken jag såg som du kan fylla på är paragraf 6. Vampyrer eller iaf jag och tydligen du får 5 uthållighet vid vunnen strid i arenan. Men det är inte samma för varulvar. Där vinner man ibland 3 och ibland 4 uthållighet per strid.
Riggowar is offline  
Old 17.12.2011, 02:51   #5
Lord Grimjow
Junior Member

Lord Grimjow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Riggowar View Post
Jättebra guide Grim. Enda saken jag såg som du kan fylla på är paragraf 6. Vampyrer eller iaf jag och tydligen du får 5 uthållighet vid vunnen strid i arenan. Men det är inte samma för varulvar. Där vinner man ibland 3 och ibland 4 uthållighet per strid.
Hmm, får ändra det till "upp till 5 uthållighetspoäng (kan variera mellan raser)"
Old 22.12.2011, 09:22   #6
Lucretia
Junior Member

Du Riggowar de där du skriver stämmer inte alls, att vampyrer skulle få 5 uthållighet varje gång på arenan. Jag är vampyr och jag har fått både 2, 3 och 4 också i uthållighet som belöning, så de vet jag inte vart du fått de ifrån att de skulle vara så.

Och logiskt tänkt kan de inte vara olika för olika raser, detta skulle skapa en stor orättvisa i spelet och så kan jag inte tänka mig att de byggt upp spelet. Oavsett vilken ras man väljer så har man säkerligen exakt samma förutsättningar, de är nog mer hur spelaren spelar som avgör om de blir framgång eller inte.

Och Lord Grimjow de var en bra och lätt läst guide du satt ihop, blir perfekt för nybörjare att studera den. Bra jobbat!
Lucretia is offline  
Old 22.12.2011, 10:20   #7
Riggowar
Member

Jag talade bara utifrån egna erfarenheter. Min vampyr har aldrig fått nått annat än 5 uthållighet när han vinner i arenan och min dotters varulv får alltid 2-4.
Jag tänkte att det kanske kunde varit något i stil med att vampyrer får mer uthållighet från arenavinster medans kanske varulvar hade mer liv än andra raser och Jägare kanske hade haft nån extra slot att spara föremål i eller kanske billigare saker i affärerna. Inte lätt att veta när det är ett helt nytt spel.
Jag bara skrev vad jag hade sett.
Riggowar is offline  
Old 22.12.2011, 10:32   #8
Lucretia
Junior Member

Ja någonting är de nog sannerligen som avgör vad man får i belöning verkar de som.
Jag vann nyligen en fight, klarade av att precis vinna. Hade ungefär 200 i liv kvar, jag fick endast 1 i uthållighet som belöning. Kanske man får mer ju mer liv man har kvar efter fighten eller liknande? Bara en tanke som slog mig, fast jag har ju klarat de precis förut med så de kan nog inte vara så heller.
De är i alla fall första gången jag får endast 1, hm ja och de kändes ju väldigt snålt att få endast 1...
Lucretia is offline  
Old 22.12.2011, 11:00   #9
Riggowar
Member

Jag slog Negus69 nu som är rankad 2.a och jag fick oxå bara 1 uthållighet. Nånting är ändrat i uppdateringen.

Så irriterande när dom ändrar på saker som inte behöver ändras och sen struntar i saker som MÅSTE ändras.

edit: Jag hade mer än 50% liv kvar så är inte livet som avgör. Kanske hur mycket mer ära man har, level, ranking eller så tycker dom att man lägger för lite stenar på att köpa uthållighetsdrycker/kött/adrenalin om man får mer än 1 uthållighetspoäng per fight.
Riggowar is offline  
Old 22.12.2011, 11:08   #10
Lucretia
Junior Member

Jag märkte också att spelet är ändrat. Jag får endast 1 varje gång nu, usch vad trist...
Lucretia is offline  

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules